+48 61 657 93 23

e-marketing

Daj się odszukać, czyli kilka słów o pozycjonowaniu – tworzenie strony www

Rozdział 1 – Daj się odnaleźć w Internecie – czyli kilka słów o pozycjonowaniu

Nawet najlepsza strona w Internecie nie będzie taka świetna, jeśli nikt jej nie odwiedza. To dlatego pierwszy rozdział naszego poradnika będzie poświęcony właśnie pozycjonowaniu, które jest absolutnym ‘must have’ każdej strategii marketingowej w sieci. Pozycjonowanie, inaczej SEO (Search Engine Optimization), wymaga jednak ciężkiej pracy i konsekwencji w działaniu – rezultaty nie pojawią się od razu, tylko w wyniku codziennej, czasami nawet żmudnej i czasochłonnej pracy. Poniższe wskazówki pomogą Ci wypozycjonować Twoją stronę internetową bez zakładów finansowych.

 

  • BUDOWANIE LINKÓW ZEWNĘTRZNYCH

Każda strona internetowa chce być widoczna na samym szczycie internetowych wyszukiwarek, jednak lider może być tylko jeden. Jaki jest klucz do sukcesu tych ‘pierwszych’? Linki zewnętrzne są jednym z podstawowych narzędzi, dzięki którym możemy podnosić naszą pozycję w rankingach wyszukiwarek.

Linki zewnętrzne (inaczej zwane IBL – z ang. inbound links) są to linki obecne na innych stronach internetowych, które przekierowują użytkownika do Twojej strony. Im więcej linków zewnętrznych posiadasz, tym ważniejsza i ciekawsza staje się Twoja strona, a co za tym idzie – będziesz plasować się wysoko w rankingach wyszukiwania.

Budowanie linków zewnętrznych, jeśli jest wykonywane prawidłowo, nie jest zadaniem prostym, ponieważ dodawanie linków na innych stronach odbywa się często poza Twoją kontrolą. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, jak budować efektywne linki zewnętrzne:

  • stwórz wysokojakościową, edukacyjną lub rozrywkową treść. Jeśli ludzie polubią stworzone przez Ciebie treści, będą chętniej odwiedzać Twoją stronę;
  • wpisz link do Twojej strony do katalogów internetowych – takie działanie stanowi dobry początek, by zaistnieć w sieci;
  • zamieszczaj pozytywne komentarze na blogach – korzystają na tym obie strony: właściciel bloga zyskuje w oczach czytelników, a Ty zdobywasz potencjalnych klientów;
  • NIE: pożyczaj, błagaj, stosuj przekupstwa czy wykupienia linków.

 

  • BUDOWANIE LINKÓW WEWNĘTRZNYCH

Podczas gdy linki zewnętrzne są niezwykle istotnym elementem naszej strategii, nie należy zapominać o znaczeniu linków wewnętrznych. Ogólnie rzecz ujmując, chodzi w nich o zamieszczanie słów kluczowych (kluczowych ang. keywords) w linkach przekierowujących użytkownika na podstrony Twojego serwisu. Linkowanie wewnętrzne zawiera w sobie: menu główne, tytuły, podtytuły artykułów, Tagi do zdjęć/ obrazów oraz linki. Często linkowanie wewnętrzne odnosi się do tzw. gęstości słów kluczowych (kluczowych ang. keyword density).

Częstym jest, iż zarządzający stroną internetową stosują zbyt małą bądź zbyt dużą liczbę słów kluczowych wewnątrz swojego serwisu. Oczywiście, ważnym jest, by zastosować słowa kluczowe częściej niż raz czy dwa, jednak nie dopuśćmy do przeładowania nimi, ponieważ to po prostu razi czytelnika i zniechęca do dalszego studiowania strony. Aby budować prawidłowe linki wewnętrzne:

  • ustal jedno podstawowe słowo kluczowe na jedną podstronę Twojego serwisu i skup się na optymalizacji tej podstrony pod dane słowo kluczowe. Jeśli przesycisz konkretną podstroję zbyt dużą ilością słów kluczowych, strona taka straci swoje znaczenie i kompetencje, ponieważ wyszukiwarki internetowe nie będą potrafiły określić precyzyjnie, czego tak naprawdę ona dotyczy. Zjawisko to jest najczęściej spotykane na stronach startowych – warto więc przyjrzeć się, jak to wygląda na naszej stronie www;
  • umieszczaj słowa kluczowe w tytułach i podtytułach treści – tam umiejscowione mają olbrzymie znaczenie dla wyszukiwanek internetowych;
  • zamieszczaj słowa kluczowe w treści, jednak w taki sposób, aby nie były one wyjęte z kontekstu. Muszą naturalnie występować w tekście i łączyć się z pozostałą treścią;
  • stosuj słowa kluczowe w podpisach obrazów/ zdjęć na Twojej stronie – np. mojeslowokluczowe.jpg;
  • zamieść słowo kluczowe w adresie URL Twojej strony – np. www.abcde.pl/moje-slowo-kluczowe;
  • i na końcu, skup się przede wszystkim na pisaniu do odbiorców (ludzi), a dopiero potem ‘pod wyszukiwarkę’. Nigdy na odwrót! Teksty pisane tylko po to, by plasowały się wysoko w wyszukiwarkach, są sztuczne i sukcesywnie zniechęcą czytelnika do kontynuowania zwiedzania Twojej strony.

 

  • BUDOWANIE TITLE TAG’ ÓW I META TAG’ÓW

Co prawda title tagi (czyli w wolnym tłumaczeniu ‘znaczniki tytułowe’) oraz meta tagi (‘meta znaczniki’) nie są już aż tak istotnym elementem pozycjonowania, jakim były kilka lat temu, nie należy ich ignorować. Meta tagi to znaczniki meta zawarte w sekcji nagłówkowej dokumentu, dzięki którym możliwe jest ustalenie tytułu strony, zadeklarowanie słów kluczowych czy opisu treści. Na podstawie meta tagów wyszukiwarki ‘wiedzą’ , o czym jest dana strona www. Obecnie wyszukiwarki większą wagę przykładają do linków zewnętrznych oraz treści strony, jednak zadbaj o to, aby każda Twoja strona i podstrona posiadała prawidłowy meta tag oraz title tag.

 

  • XML SITEMAP (PROTOKÓŁ XML)

Ogólnym założeniem kryjącym się pod pojęciem ‘XML sitemap’ jest umożliwienie robotom indeksującym (z ang. serach engine crawlers)przestudiowanie Twojej strony bardziej efektywnie. Protokół XML to tak naprawdę plik ‘.xml’ zawierający listę wszystkich Twoich stron i podstroi oraz informację o ich aktualizacjach. aktualizacjach istocie przypomina to mapę metra – protokół xml pokazuje strukturę Twojej strony oraz gdzie znajdują się poszczególne jej składowe.

Stworzenie takiego protokołu jest proste. Możesz poszukać programu w Internecie, który zrobi to za Ciebie. Gdy już otrzymasz gotowy plik .xtm, po prostu dodaj go to katalogu głównego Twojej strony.

Jeśli Twoja strona jest aktualizowana regularnie, niech wejdzie Ci w krew aktualizacja pliku .xml raz w miesiącu, tak, aby wyszukiwarka internetowa pobierała jak najbardziej aktualne dane.

Dodawanie protokołu .xml jest często i powszechnie pomijane, gdyż nie jest kluczowym elementem pozwalającym na wypozycjoonowanie Twojej strony jak najwyżej w wyszukiwarkach.

Optymalizacja, to z pewnością pomoże.

 

  • PRZEKIEROWANIA 301

Każdy z nas, korzystając z Internetu, doświadczył nie raz sytuacji, w której klękając na link okazało się, że jest on zepsuty. Przeważnie widzimy wtedy komunikat ‘404’ lub „Strona nie została odnaleziona’. Zazwyczaj dzieje się tak wtedy, kiedy strona jest przenoszona na nowy adres URL a stary link nie był przekierowany do nowej strony. Pomyśl tylko o możliwościach, które możesz stracić, gdy potencjalni klienci czy kupcy potrzebują informacji i nie mogą ich odnaleźć. Jeśli zdecydujesz się na przeniesienie strony pod inny adres, upewnij się, że używasz stałego przekierowania 301 – metody używanej do zmiany starego URL na nowy.

CDN…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *